BY-TAXI

Takstreglement

§ 1 GENERELT

(1) ByTaxi tilbyr persontransport med drosjeløyve utstedt av Oslo kommune med setekapasitet fra 1 til 16, samt brev og pakketransport m.v.

(2) ByTaxi kan bistå kunder med limousintransport og transport for grupper på mer enn 16 personer eller flere gjennom våre samarbeidspartnere innenfor limousin og bussegmentet.

(3) Tilknyttet løyvehaver (heretter sjåfør) og ansatt sjåfør (heretter sjåfør) plikter å følge reglene i dette reglement til enhver tid.

(4) Sjåfør plikter å kjøre tur dersom ByTaxi beordrer bil til oppdrag.

§ 2 FASTSETTELSE AV TAKSTER – TAKSTENDRING

(1) Takstene fastsettes av ByTaxi i henhold til forskrift om dispensasjon fra konkurranseloven § 3-1 og 3-2 for drosjesentraler.

(2) Takstendringer overføres fra ByTaxi til den enkelte drosjebil.

§ 3 TAKSAMETER OG EMV-ONLINE BETALINGSTERMINAL

(1) Taksameter og betalingsterminal tilhører ByTaxi og skal benyttes ved all kjøring.

(2) Ved kjøring betalt med debit/kredittkort skal terminal benyttes. Dersom terminal er ute av drift av eksterne/interne årsaker skal ByTaxi sin reserve løsning benyttes jfr. § 22 (gjeldsbrev). Kunde og sjåfør kan avtale å betale kontant eller kunde kan overføre oppgjør direkte til sjåfør.

(3) Sjåfør skal ikke anskaffe og/eller benytte egen betalingsterminal.

(4) TaxiCard og TT-kort trekkes i magnetstripeleseren til taksameteret.

(5) Rekvisisjoner skal legges inn i taksameter som kredittur.

(6) Gjeldsbrev skal legges inn i taksameter som kredittur.

(7) Taksameter med tilleggsinnretning oppfyller kravene i forskrift 2009-10-01 om krav til taksametre.

§ 4 PLIKT TIL Å TA I MOT BETALINGSKORT OG REKVISISJONER

(1) Sjåfør plikter å ta imot de kort og rekvisisjoner som selskapet har godkjent.

(2) Rekvisisjoner skal være attestert av firma/kunde. Kunde skal signere både rekvisisjon og taksameterkvittering og alle felter skal være utfylt.

(3) Rekvisisjoner fra NSB, Flytoget og flyselskapene o.l., skal alle felter være utfylt. Kunde skal signere taksameterkvittering og sjåfør skal signere rekvisisjon.

(4) Dersom ByTaxi mottar ufullstendige rekvisisjoner kan ByTaxi vurdere å ikke sende kunde faktura.

§ 5 PRISBEREGNING – TAKSTREGULATIV (TAKSTER) – JAMFØRPRIS

(1) Taksameteret beregner pris kunde skal betale ut i fra hva som kalles parallelltakst. Den består av: starttakst, kilometertakst og tidstakst. I tillegg har selskapet minstepris på forskjellige tider av døgnet, eller fastpris til forhåndsdefinerte steder i Norge og utlandet

(2) Sjåfør plikter å følge maksimaltakstene i takstregulativet.

(3) Sjåfør kan avvike fra plikten i ledd (2) over ved å avtale lavere pris enn takstregulativet tilsier.

(4) ByTaxi kan avtale pris som er lavere enn takstregulativet og fastprisene.

(5) Sjåfør plikter å kjøre for pris fastsatt av ByTaxi.

(6) Det er forbudt for sjåfør å kreve høyere pris enn takstregulativet tilsier jfr. forskrift om dispensasjon fra konkurranseloven § 3-1 og 3-2 for drosjesentraler, forskriftens § 3 med merknad til § 3.

(7) Alle priser oppgis i norske kroner inklusive MVA.

(8) Tur med oppstart i Norge med levering utlandet er uten MVA.

(9) De forskjellige MVA-satsene er omtalt i § 8.

(10) Jamførpris er utarbeidet av forbrukermyndighetene og Norgest Taxiforbund som et ledd i å bedre prisopplysningen i næringen, og publikum skal da lettere kunne sammenligne priser hos de forskjellige sentralene. Definisjon av jamførpris tilsvarer en gjennomsnittlig spotmarkedstur i mellomstore og mindre byer, med en snitt for større byer og tettsteder. Jamførpris består av tre parametre: startpris + 8 km kjørt distanse + 13 min betalt tid, avrundet opp til nærmeste hele krone. Jamføpris er merket gult på våre takstoblater på bilene, og ligger tilgjengelig under «Takster» på hjemmesiden.

§ 6 MONTERING AV TAKSAMETER MED TILLEGGSINNRETNING

(1) Montering og kalibrering av taksameteret foretas av godkjent monteringsverksted. Monteringsverkstedet godkjennes av ByTaxi

(2) Justervesenet godkjenner montering og kalibrering. Deretter blir taksameteret plombert og påført Justervesenets godkjenningsmerke. Årlig kontroll utføres av Justervesenet

(3) Taksameteret plomberes for å forhindre manipulasjon. Om plomberingen brytes av uautorisert personell, herunder sjåfør, medfører dette anmeldelse til Justervesenet og innrapportering til løyvemyndigheten.

(4) Ved problemer med taksameter/betalingsterminal skal sjåfør kontakte serviseverksted.

§ 7 PRISOPPLYSNING

Alle biler skal ha taksttabell godt synlig for kunde, både innvendig og utvendig. Dette i henhold til prisopplysningsforskriftens § 3.

§ 8 MERVERDIAVGIFTSATSER FOR DROSJER

(1) Persontransport: 8 %.

(2) Brev/Pakketransport: 25 %.

(3) Tur med start i Norge med levering utlandet: 0 %.

§ 9 BESTILLING/FORHÅNDSBESTILLING – FRAMMØTETAKST

(1) Ved direktebestilling eller forhåndsbestilling blir taksameter aktivert etter punkt (2) og (3) under

(2) Ved direktebestilling aktiveres taksameteret med start/kjøretakst ved ankomst hentested/kunde.

(3) Ved forhåndsbestilling aktiveres taksameteret med start/kjøretakst ved hentested og bestilt hentetidspunkt.

§ 10 HENTING VED BÅTENE (OGSÅ CRUISESKIP)

Ved henting på båtene er det ikke tillatt å starte taksameteret før kunde har satt seg i bilen.

§ 11 BAGASJE

Det er ikke tillatt å belaste kunde for bagasje.

§ 12 BESTILLING AV DROSJE MED EKSTRA UTSTYR

(1) Det skal ikke kreves tillegg for barnekrybbe (0-13 kg), integrert barnesete, sittepute, sammenleggbar rullestol, rullator og ski m.v. Dette gjelder også der hvor hele eller deler av bakseterygg må nedfelles i stasjonsvogn eller lignede biler.

(2) Leie av tilhenger samt tidsforbruk for henting og levering betales av kunde med en timesats på NOK 700. Faktureres per påbegynt 15 minutt.

§ 13 MAXITAXI

(1) Der hvor kunde bestiller maxitaxi for x-antall personer og antallet blir færre enn ved bestillingstidspunktet skal det svares pris for det antall personer bilen er bestilt for.

(2) Der hvor kunde må benytte maxitaxi på grunn av mye bagasje skal det svares maxitaxi takst. Hvilken takst som skal benyttes er avhengig av mengden bagasje og det vil være opp til sjåføren å avgjøre riktig takst.

(3) Ved tvist om valg av takst kan ByTaxi avgjøre korrekt takst.

§ 14 KJØRE OG HVILETID (MAXITAXI 9–16 PERSONER)

Kjøre og hviletid er regulert gjennom kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Er turen av slik varighet at kjøre- og hviletidsbestemmelsene pålegger sjåfør lengre hvile, eventuell døgnhvile, påregnes et tillegg i prisen til overnatting.

§ 15 UHELDIGE HENDELSER I BIL

(1) Uheldige hendelser i bil som skyldes inntak av for stor mengde alkohol og/eller andre former for rusmidler, eller andre uheldige hendelser og som påfører sjåfør tapt arbeidsinntekt og merarbeid til innsetting av bil til vask/rens skal dette i sin helhet betales av kunden.

(2) Dersom bil må til vaskehall skal det i tillegg til turens kostnad betales en timepris på NOK 700 som faktureres per påbegynt 15 minutter i ventetid pluss kostnaden til vask/rens. Det er sjåføren som vurderer tidsforbruket som ligger til grunn for tapt sjåførinntekt kunde må erstatte. Ved tvist kan ByTaxi avgjøre korrekt pris.

(3) Sjåførens utlegg til vask/rens skal framkomme på taksameterkvitteringen som: ekstra, tillegg eller fastpris. Sjåfør plikter å ta vare på kvittering fra vaskehall i minimum en – 1 – måned.

(4) Dersom sykt barn (opptil 16 år) har uheldige hendelser i bil dekkes kostnadene til vask/rens av sjåfør og ByTaxi i fellesskap. Sjåfør må notere navn og telefonnummer til kunde og levere dette til ByTaxi omgående.

(5) Hendelsen etter punkt (4) skal bekreftes av foresatt og utlegg skal dokumenteres med kvittering fra vaskehall og taksameterkvittering.

§ 16 FLYPLASSAVGIFT, BOMAVGIFT OG ANDRE UTLEGG

(1) Der hvor sjåfør har utlegg til flyplassavgift og andre veibommer, ferge o.l. betales dette i sin helhet av kunde. Gjelder ikke i bomringen i Oslo og Akershus. Utleggene skal framkomme på kvittering som flyplassavgift/bompenger/fergepenger.

(2) Dersom sjåfør uriktig belaster kunde for bompenger på tur hvor bomstasjon ikke passeres vil sjåfør bli ilagt gebyr på NOK 1500. Gebyret vil bli trukket fra løyvehavers kredittoppgjør.

(3) Det er ikke tillatt å legge inn bompenger på TT-tur.

(4) Flyplassavgift til Taxidepot AS ved OSL Gardermoen er per d.d. NOK 90. Utlegget skal framkomme på kvittering som flyplassavgift

(5) FlyTaxi konseptet: Bompenger og den til enhver tid gjeldende flyplassavgift til Taxidepot er inkludert i FlyTaxi prisene.

(6) Fastpris konseptet: Den til enhver tid gjeldende flyplassavgift til Taxidepot og bomavgift i Norge er inkludert i prisen. Bomavgift ved Svinesund og i utlandet samt fergeutgifter er ikke inkludert i prisen.

§ 17 VEKSLING

Sjåfør plikter ikke å veksle større sedler en NOK 500. Kjøring i forbindelse med veksling betales av kunden.

§ 18 KVITTERING

Sjåfør skal uoppfordret overlevere kvittering til kunde.

§ 19 HITTEGODS

(1) Sjåfør skal etter hver tur undersøke om kunde har lagt igjen noe inne i drosjen slik at glemte saker kan leveres tilbake til kunde omgående.

(2) Er ikke dette mulig skal gjenglemte gjenstander innleveres til nærmeste politistasjon sitt hittegodskontor snarest mulig og senest innen 12 timer.

(3) Der hvor sjåfør må reise til kunde og levere gjenglemte gjenstander må kunde påregne og betale et beløp tilsvarende kjøredistanse og ventetid, minimum minstepris, på de forskjellige tider av døgnet.

(4) Punkt (3) gjelder ikke gjenglemte ting i bagasjerommet.

§ 20 KJØRERUTE

Sjåfør skal følge den kjørerute som er billigst til bestemmelsesstedet om ikke kunde og sjåfør avtaler en annen vei som for eksempel er raskere.

§ 21 FØRERHUND – VANLIG HUND

(1) Det er ikke tillatt å nekte kunde drosje fordi vedkommende har med førerhund.

(2) Det er i utgangspunktet heller ikke tillatt å nekte kunde med vanlig hund. Unntak gis for allergibiler og der hvor hunden er så skitten at bilen må vaskes etter tur for å være klar til neste kunde. Alternativt må kunde betale for innvendig vask av bil jfr. § 15-(2)

(3) Unntaket om å nekte hund i allergibiler i punkt (2) gjelder ikke førerhund.

§ 22 GJELDSBREV

(1) Dersom det ikke er mulig å gjennomføre betaling med ByTaxis betalingssystem på grunn av kommunikasjonsfeil/GPRS problemer har ByTaxi en reserveløsning som kan benyttes om kunde ikke kan betale kontant, eller avtaler med sjåfør å innbetale kjørebeløpet direkte til sjåfør.

(2) Dersom punkt (1) inntrer og kunde ikke kan gjøre opp på ovennevnte måte skal kunde undertegne gjeldsbrev utstedt av ByTaxi. ByTaxi sender kunde faktura pålydende turens kostnad.

(3) Kopi av gjeldsbrev og kvittering fra taksameter leveres kunde.

(4) Original kvittering og gjeldsbrev leveres ByTaxi omgående. Dersom ByTaxi mottar gjeldsbrev som ikke er korrekt utfylt, eller ikke er lesbart, kan ByTaxi vurdere å ikke sende faktura til kunde. Det samme gjelder dersom taksameter kvittering ikke medfølger gjeldsbrevet.

NB: Husk å notere kundens navn, adresse, fødselsdato og mobilnr.

§ 23 FLYTAXI TIL OG FRA OSLO/AKERSHUS - GARDERMOEN

(1) ByTaxi tilbyr rabatterte taksameterpriser i sitt FlyTaxi konsept til/fra Oslo/Akershus – Gardermoen. Gjelder kun ved bestilling gjennom ByTaxis callsenter.

(2) Bompenger og den til enhver tid gjeldende flyplassavgift til Taxidepot er inkludert i FlyTaxiprisene.

(3) Ved store trafikale forsinkelser og/eller omkjøring kan det påregnes tillegg i prisen tilsvarende den økte ventetid og omkjøringsdistanse.

(4) Ekstra ventetid ved forhåndsbestilling som skyldes kunde belastes med den til enhver tid gjeldene timesats. Normal ventetid etter at fly har landet er beregnet til 40 minutter. Ventetid utover 40 minutter faktureres kunde. Timesats på NOK 700 benyttes og faktureres per påbegynt 15 minutt.

(5) Det er valgfritt for sjåfør å ta del i ByTaxi sitt FlyTaxi konsept.

(6) Callsenteret kan beordre sjåfør til å kjøre en FlyTaxitur dersom callsenteret ikke har ledig FlyTaxibil for oppdraget jfr. § 1-(4) og § 5-(5).

(7) Tillegg for ubekvem arbeidstid:
Mandag – torsdag 17:00–06:00 NOK 200.
Fredag – mandag 17:00–06:00 NOK 200.
Høytid* (Se takstregulativ for tidspunkter) NOK 300.

(8) Ekstrastopp (må være i samme retning) NOK 100.

(9) Maxitaxi: 6 – 16 pers: + NOK 100 per ekstra passasjer over 5.

§ 24 FASTPRISER FRA OSLO/GARDERMOEN TIL DESTINASJONER I NORGE, SVERIGE OG DANMARK

(1) ByTaxi tilbyr rabatterte taksameterpriser i sitt fastpris konsept fra Oslo/Gardermoen til destinasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Gjelder kun ved bestilling gjennom ByTaxis callsenter eller ved henvendelse «taxiskranken» på Gardermoen. Gjelder et begrenset antall biler.

(2) Døgnintervall:
Dag: mandag – fredag 06:00 – 20:00
Kveld/Natt: mandag – torsdag 20:00 – 06:00
Helg: fredag – mandag 20:00 – 06:00
Høytid* samme pris som Kveld/Natt/helg

(3) Kveld, natt, helg og høytidsprisene er oppgitt i parentes ved siden av dagprisene i pristabellen.

(4) Den til enhver tid gjeldende flyplassavgift og bomavgift i Norge er inkludert i prisen. Bomavgift ved Svinesund og i utlandet, samt fergeutgifter er ikke inkludert i prisen.

(5) Prisen gjelder til sentrum av aktuell by/tettsted. Deretter benyttes taksameter.

(6) Ved store trafikale forsinkelser og/eller omkjøring kan det påregnes tillegg i prisen tilsvarende økt vent/omkjøringsdistanse.

(7) Ekstra ventetid ved forhåndsbestilling som skyldes kunde belastes med timesats på NOK 700 benyttes og faktureres per påbegynt 15 minutt.

(8) Det er valgfritt for sjåfør å ta del i ByTaxis fastpris konsept.

(9) Callsenteret kan beordre sjåfør til å kjøre fastpristur dersom callsenteret ikke har ledig fastprisbil for oppdrag jfr. § 1-(4) og § 5-(5).

§ 25 SAKSBEHANDLING VED KLAGER FRA PUBLIKUM

All saksbehandling skal foregå skriftlig. Sjåfør som blir utsatt for klage har tilsvarsrett på innkommet klage. Dersom ByTaxi gir kunde medhold i klage, for eksempel feil pris/overprising eller feil kjørerute, har ByTaxi anledning til å bestemme beløpet kunde skal få refundert.

§ 26 LØYVEHAVER OG SJÅFØR SINE PLIKTER

(1) Om løyvehaver bryter reglementet kan forholdet medføre muntlig og skriftlig advarsel eller gebyr. Ved tredje gangs brudd kan forholdet bli innrapportert til løyvemyndigheten.

(2) Om sjåfør gjentatte ganger bryter reglementet eller andre lover og regler kan ByTaxi vurdere å tilbakekalle ByTaxis godkjenning. Er bruddet grovt kan ByTaxi tilbakekalle/stenge kortet umiddelbart.

(3) Brudd på reglementet eller andre brudd på regler innenfor drosjereguleringen og forholdet er av slik art at forholdet burde meldes politiet vil vedkommende bli innrapportert til politiet.

Siste poster